Επανεξετάζοντας τη διδασκαλία και τη μάθηση. Δεξιότητες την εποχή της τεχνολογίας – Δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι μαθητές τον 21ο αιώνα – 1

Μετά από τη σύντομη αυτή ανάλυση των προσδοκιών – αναγκών των μαθητών μας και τους τρόπους με τους οποίους εμείς πρέπει να εξυπηρετήσουμε αυτές τους τις ανάγκες, πρέπει να γνωρίσουμε και τις δεξιότητες που θα πρέπει να έχουν και που είναι σημαντικές για τη μάθησή τους. Όσο η εκπαίδευση αλλάζει μορφή, τόσο εμείς θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε στις δεξιότητες των μαθητών μας και να τις αναπροσαρμόζουμε συνεχώς. Σίγουρα οι δεξιότητες των μαθητών του 21ου αιώνα είναι διαφορετικές από αυτούς του 20ου αιώνα.

Για να προετοιμαστούν λοιπόν καλύτερα οι μαθητές μας και να ενταχθούν πιο ομαλά στην κοινωνία θα πρέπει εμείς οι εκπαιδευτικοί να τους βοηθήσουμε να αποκτήσουν κάποιες έστω από τις εξής δεξιότητες.

Πάθος για την ψηφιακή εποχή

Νομίζω ότι οι μαθητές μας ήδη το έχουν, αλλά θα πρέπει κι εμείς να είμαστε σίγουροι ότι είναι ενήμεροι με τις ψηφιακές προκλήσεις του μέλλοντος. Η λύση – κλειδί είναι να εφοδιάζουμε τους μαθητές μας με τις απαραίτητες τεχνολογικές δεξιότητες. Αυτό περιλαμβάνει κατανόηση και χρήση αυτών των δεξιοτήτων (π.χ PowerPoint).

Αναζήτηση στο Internet 

Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να ψάχνουν στο διαδίκτυο με συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά. Αυτή η ικανότητα θα τους βοηθήσει όχι μόνο στην εκπαίδευσή τους, αλλά και στη ζωή τους γενικότερα.

Εκμάθηση του Office 

Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να ανοίγουν ένα έγγραφο του word, να το επεξεργάζονται, να το μοιράζονται με άλλους, πώς να χρησιμοποιεί ένα υπολογιστικό φύλλο του excel, πώς να κάνει μια παρουσίαση PowerPoint, πώς να ενσωματώνει multimedia σε έγγραφα. Ελεύθερα προγράμματα όπως το Open Office μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες.

Η χρήση των Social Media 

Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης όπως το Twitter, το Facebook, το YouTube, και το LinkedIn αργότερα για επαγγελματική δικτύωση, δεν είναι μόνο για την κοινωνικοποίηση, αλλά μπορεί να είναι μεγάλη εκπαιδευτική βοήθεια. Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν πώς να επωφεληθούν από αυτές τις δωρεάν υπηρεσίες για την ανταλλαγή ιδεών και γνωριμία με άλλους μαθητές και να μοιραστούν τη γνώση συνεργαζόμενοι σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Τα Blogs είναι επίσης ένα άλλο στοιχείο που οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Υπάρχουν πολλές δωρεάν blogging πλατφόρμες όπου μπορούν να ξεκινήσουν δωρεάν το blog τους: Οι πλατφόρμες Blogger και WordPress είναι πολύ καλές θέσεις blog για να αρχίσουν. Εξασκώντας και βελτιώνοντας τις δεξιότητές τους στις ψηφιακές κοινωνικές δικτυώσεις μπορούν να ανοίξουν στο μέλλον πολλούς επαγγελματικούς και κοινωνικούς ορίζοντες.

 Φιλτράρισμα και αξιολόγηση περιεχομένου στο web

Το διαδίκτυο είναι, πλέον πολύ διαδεδομένο, με περιεχόμενο που καλύπτει όλα αυτά που ζητάτε. Οι μαθητές το χρησιμοποιούν συχνά για να ψάξουν για πληροφορίες που χρειάζονται στις σχολικές εργασίες  τους. Απλά πληκτρολογούν το ερώτημα αναζήτησης και κάνουν κλικ στα πρώτα αποτελέσματα αναζήτησης. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό για να εξασφαλιστεί ότι το περιεχόμενο είναι αξιόπιστο έχει δηλαδή ένα βαθμό αξιοπιστίας. Πολλές ιστοσελίδες ιδιοκτήτες χρησιμοποιούν κακόβουλες τεχνικές για να ξεγελάσουν τις μηχανές αναζήτησης και να πάρουν υψηλότερη κατάταξη ως ιστοσελίδα. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα για τους μαθητές μας που δεν ξέρουν τίποτα για το θέμα αυτό. Πρέπει να τους διδάξουμε ότι, όταν πραγματοποιούν μια αναζήτηση στο διαδίκτυο και η μπουν σε μια ιστοσελίδα η οποία απαντά το ερώτημά τους θα πρέπει να δουν πρώτα κάποια πράγματα, όπως για τον συγγραφέα του άρθρου,  ξεκινώντας γρήγορα με το βιογραφικό του, αν είναι δυνατόν, το επαγγελματικό και υπόβαθρο του. Θα πρέπει επίσης να ελέγξουν την ιστοσελίδα του, χρησιμοποιώντας απλά εργαλεία, όπως το Google και το Alexa. Υπάρχουν επεκτάσεις και add-ons που οι μαθητές μπορούν να εγκαταστήσουν στους browsers τους για να ελέγχουν συνεχώς την κατάταξη των ιστοσελίδων. Το περιεχόμενο σε ένα άρθρο που το πρόγραμμα το κατατάσσει σε 7 ή 8 είναι πιο αξιόπιστο από ένα που κατατάσσεται 1 ή 2.  Το Google αντιστοιχίζει χρησιμοποιεί αριθμούς από 1 έως 10 με 10 να είναι η υψηλότερη βαθμολογία. Το Alexa επίσης ταξινομεί ιστοσελίδες ανάλογα με την επισκεψιμότητα και τη δημοτικότητά τους. Ξεκινά από μεγάλο αριθμό μέχρι το 1. Ο αριθμός 1 είναι η κορυφή και η ανώτερη ποιότητα σελίδας.

Ικανότητα πληκτρολόγησης

Η πληκτρολόγηση ενός κειμένου, τεχνική που αγνοείται από πολλούς μαθητές μας, αποτελεί «φρένο» στην όποια καλή προσπάθεια παρουσίασης μιας εργασίας στην τάξη. Μαθαίνοντας να πληκτρολογούν γρήγορα τα παιδιά, τους δίνει μια δεξιότητα που θα τους χρειαστεί στο μέλλον και στο σχολείο και έξω από αυτό. Υπάρχουν διαδραστικά παιχνίδια που βοηθούν στην εκμάθηση γρήγορης και σωστής πληκτρολόγησης.

Ασφάλεια στις online περιηγήσεις

Οι μαθητές, εκτός από τη δεξιότητα της γρήγορης πληκτρολόγησης, θα πρέπει να μάθουν και πώς να προστατεύονται στο διαδίκτυο που, αφού αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας μας σε ψηφιακή μορφή, είναι γεμάτο ψηφιακούς απατεώνες (hackers) που θα προσπαθήσουν να τους βλάψουν!

Δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας δεδομένων

Καθώς οι μαθητές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να εκπονούν σχολικές εργασίες είναι σημαντικό να γνωρίζουν πώς να δημιουργούν αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων τους, γιατί όπως λέει και ο λαός, «καλύτερα να προλαμβάνεις παρά να θεραπεύεις».

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s