Επανεξετάζοντας τη διδασκαλία και τη μάθηση. Δεξιότητες την εποχή της τεχνολογίας – Απαραίτητες δεξιότητες για το δάσκαλο του 21ου αι.

Όπως συμβαίνει και με τους μαθητές, έτσι και οι δάσκαλοι θα πρέπει να αναπτύξουν κάποιες δεξιότητες ώστε να ταιριάζουν με το εκπαιδευτικό πρότυπο του 21ου αι. Αυτή η εκτεταμένη ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης θα πρέπει να αποτελέσει το κίνητρό τους, ώστε να έρχονται στην τάξη με νέες θεωρίες και νέες ιδέες για το πώς θα μπορέσουν να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους στη νέα εποχή και να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις νέες τεχνολογίες που έχουν στη διάθεσή τους. Θα πρέπει να επιμορφωθούν πάνω σε αυτές ώστε να μεταμορφώσουν τη διδασκαλία τους και να πλησιάσουν με τον τρόπο αυτό την εποχή των παιδιών που διδάσκουν. Δεν μπορεί τα παιδιά να «ζουν» την ψηφιακή εποχή και ο δάσκαλος να έχει εφόδιο την κιμωλία.

Ας δούμε κάποια χρήσιμα video γι’ αυτά που προαναφέραμε.

Δείτε το και διαπιστώστε κακές πρακτικές κάποιων συναδέλφων – http://www.youtube.com/watch?v=w3PhJDxvgJM&feature=youtu.be

Δείτε το και διαπιστώστε πώς πρέπει να είναι ένας δάσκαλος τον 21ο αι. – http://www.youtube.com/watch?v=a7-QIZnCD2Y&feature=youtu.be

Παρακάτω είναι κάποιες ιδέες που – ίσως- θα πρέπει να αναθεωρηθούν από τους δασκάλους του 21ου αιώνα για να προετοιμάσουν όσο γίνεται πιο σωστά τους μαθητές τους για το μέλλον τους στον αιώνα της τεχνολογίας.

  • Μοιραστείτε τα διαδικτυακά σας εργαλεία με συναδέλφους.
  • Συμμετέχετε σε επαγγελματικούς διαδικτυακούς τόπους (π.χ LinkedIn).
  • Βοηθήστε τους μαθητές σας να αναπτύξουν το δικό τους δίκτυο.
  • Να παρέχετε πολλές ευκαιρίες μάθησης μέσω Η/Υ στους μαθητές σας για να γίνουν ψηφιακά εγγράμματοι.
  • Εμπνεύστε το παιδί να γίνει σωστό και ποιοτικό μέλος της παγκόσμιας ψηφιακής κοινότητας.

Ο δάσκαλος του 21ου αιώνα πρέπει να διακατέχεται από κάποια βασικά μαθητοκεντρικά χαρακτηριστικά που αναφέρονται σε περίληψη παρακάτω. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Andrew Churches (http://edorigami.wikispaces.com/About+Me) που τα ομαδοποίησε κατάλληλα και μας τα παρουσιάζει.

Αε τα δούμε λοιπόν ένα προς ένα…

Αυτός που διακινδυνεύει:

Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να περιμένουμε από άλλους να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες εμείς θα πρέπει να είμαστε εμείς οι ίδιοι επικεφαλείς. Πρέπει να δείξουμε στους μαθητές μας ότι μπορούν να μάθουν μέσα από πρωτοβουλίες που παίρνουμε και που μερικές φορές εμπεριέχουν κάποιο ρίσκο. Αυτό όμως που κάνουμε, θα μας ανεβάσει ακόμη περισσότερο στα μάτια των μαθητών μας, θα μας πλησιάσουν περισσότερο και θα μας δείξουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη. Αυτή η εμπιστοσύνη είναι και το κλειδί για καλύτερη μάθηση.

Ο συνεργάτης:

Το κεντρικό σημείο σε όλες μας τις εκπαιδευτικές διαδικασίες είναι η συνεργασία που θα πρέπει να έχουμε με διάφορους τρόπους με τους μαθητές μας. Ας ενσωματώσουμε συνεργατικά εργαλεία στη διδακτική μας διαδικασία. Μερικά είναι δωρεάν και ιδιαίτερα αποτελεσματικά όπως είναι το moodle, το wikispaces, το skype, το wiziq κλπ. Το να συνεργαζόμστε μέσω αυτών των εργαλείων 24 ώρες το 24ωρο με τους μαθητές μας, μόνο θετικά αποτελέσματα θα έχουμε μαζί τους.

Το πρότυπο:

Δουλειά του δασκάλου δεν είναι μόνο η μετάδοση γνώσεων προς τους μαθητές του. Ο δάσκαλος θα πρέπει να είναι και το πρότυπο συμπεριφοράς προς αυτούς. Οι μαθητές σε μεγάλο βαθμό επηρεάζονται από τη συμπεριφορά των δασκάλων τους, έτσι οι δάσκαλοι θα πρέπει να διαμορφώσουν διάφορα χαρακτηριστικά όπως:

  • Κριτική σκέψη και πρακτικό πνεύμα
  • Ανοχή
  • Συνύπαρξη
  • Στοργή, αγάπη, τρυφερότητα, εμπιστοσύνη
  • Αγάπη στην τεχνολογία και την ψηφιακή πληροφορία
  • Ευαισθητοποίηση στα τοπικά αλλά και  παγκόσμια προβλήματα

Ο ηγέτης:

Έχει μεγάλη σημασία να δείχνει ο δάσκαλος τις ηγετικές του ικανότητες στην τάξη. Είναι χαρακτηριστικό που θα δημιουργήσει στα παιδιά ένα αίσθημα εμπιστοσύνης για το «τι κάνουμε» και «γιατί το κάνουμε έτσι κι όχι αλλιώς». Είναι το χαρακτηριστικό που θα εμπνεύσει στα παιδιά ασφάλεια.

Ο οραματιστής:

Οι δάσκαλοι πρέπει να έχουν φαντασία. Πρέπει να προβλέπουν την πρόοδο όλων  των τομέων στους οποίους εμπλέκουν τη διδασκαλία τους (νέες τεχνολογίες κλπ). Πρέπει να αξιοποιούν τη γνώση διαθεματικά, να ενισχύουν και να εκσυγχρονίζουν τη διδασκαλία τους και τα εκπαιδευτικά τους εργαλεία για το καλό των μαθητών τους αλλά και του δικού τους.

Ο μαθητής :

Η μάθηση είναι μια συνεχής διαδικασία, μια μακροχρόνια υποχρέωση ζωής στη γνώση και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να επιδιώκουν πάντα τη γνώση παντού χρησιμοποιώντας την τεχνολογία. Ο κόσμος έχει δυναμική και οι ορίζοντες και τα τοπία αλλάζουν. Το ίδιο κάνουν και οι ανάγκες και οι δεξιότητες των εκπαιδευτικών. Θα πρέπει να ανανεώνονται.

Ο επικοινωνιακός:

Τον 21ο αιώνα ο δάσκαλος θα πρέπει να είναι πολύ καλός όσον αφορά τη χρήση των νέων τεχνολογιών και των πληροφοριών. Θα πρέπει να εκπαιδεύσει τους μαθητές του πώς και εκείνοι με τη σειρά τους θα μπορούν να τις ελέγχουν και να τις διαχειρίζονται κατάλληλα για να παίρνουν με ασφάλεια το υλικό που χρειάζονται.

 

 

Ο προσαρμοστικός:

Επειδή υπάρχουν διάφοροι και διαφορετικοί τρόποι μάθησης, οι δάσκαλοι θα πρέπει να προσαρμόζουν το εκπαιδευτικό τους στυλ:

  • Στις απαιτήσεις του οποιουδήποτε προγράμματος σπουδών.
  • Στις ολοένα και συχνότερα εμφανιζόμενες τεχνολογίες web2.0
  • Στις ικανότητες των διαφόρων ηλικιακών ομάδων που διδάσκουν.
  • Στις νέες, δυναμικές, διδακτικές εφαρμογές, για παράδειγμα παρακολουθώντας τον Ken Robinson – http://sirkenrobinson.com/skr/ καθώς και κάποιες από τις ομιλίες του http://www.ted.com/talks/view/lang/el//id/865http://www.ted.com/talks/view/lang/el//id/66

ΠΗΓΗ: Mohamed Kharbach – http://www.slideshare.net/Educatorstechnology/21st-century-skills-13496576

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s