Το πιο σημαντικό επίτευγμα της εκπαίδευσης τα τελευταία 200 χρόνια

Του Antonio Regalado, business editor του MIT Technology Review
(Ελεύθερη διασκευή – μετάφραση, Νίκος Φραγκιάς)
Αν μας ζητούσαν να αναφέρουμε την πιο σημαντική καινοτομία στον τομέα των μεταφορών κατά τα τελευταία 200 χρόνια, θα μπορούσαμε να πούμε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα αεροπορικά ταξίδια, ή ακόμη και το ποδήλατο. Ο κατάλογος φυσικά συνεχίζεται και με άλλα επιτεύγματα.
Τώρα αν πρέπει να δώσουμε μια απάντηση στην ερώτηση: «Ποια ήταν η μεγαλύτερη καινοτομία στο χώρο της εκπαίδευσης;», ποια θα μπορούσε να είναι η απάντηση;
Δεν πρέπει να ανησυχούμε αν δεν έχουμε απάντηση, γιατί είναι απόλυτα λογικό. Άλλωστε όπως λέει και ο Anant Agarwal, επιστήμων – ερευνητής που έχει βάλει στόχο να εκπαιδεύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο μαθητές μέσω μιας εκπαιδευτικής πλατφόρμας η οποία σε συνεργασία με τα καλύτερα κολλέγια και εκπαιδευτικά ιδρύματα παγκοσμίως, θα παρέχει μια συνεχή ροή γνώσης σε όποιον θέλει και μάλιστα δωρεάν, είναι σπάνιο να δούμε ακόμη και στο μέλλον, σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις στο πώς οι άνθρωποι μαθαίνουν. Πιστεύει όμως, ότι ο τρόπος εκπαίδευσης θα αλλάξει δραματικά και με την πλατφόρμα του σκοπεύει να συμβάλλει και ο ίδιος στο δρόμο αυτό. Ο λόγος αυτής της δραματικής εξέλιξης δεν είναι άλλος από τη δύναμη του παγκόσμιου ιστού (διαδίκτυο) και των συναφών δεδομένων του. Χάρη σε αυτές τις αλλαγές, είναι τώρα δυνατό να κάνουμε streaming βίντεο μαθήματα με εξελιγμένα διαδραστικά στοιχεία, και οι δάσκαλοι μπορούν να έχουν άμεση επαφή στα δεδομένα των μαθητών τους κάτι που θα μπορεί να τους βοηθήσει να κάνουν τη διδασκαλία πιο αποτελεσματική και ενδιαφέρουσα. Η τεχνολογία δεν είναι μόνο ισχυρή και αρκετά φθηνή πλέον αλλά και με παγκόσμια εμβέλεια. Και όπως προαναφέραμε, η EDX (η εκπαιδευτική πλατφόρμα του Anant Agarwal) ελπίζει να διδάξει ένα δισεκατομμύριο μαθητές.
Η Online εκπαίδευση δεν είναι κάτι καινούργιο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Περισσότεροι από 700.000 μαθητές και φοιτητές ακολουθούν πλέον σε πλήρη απασχόληση «εξ αποστάσεως» εκπαιδευτικά προγράμματα. Αυτό που εντυπωσιάζει όμως, είναι η «ζήτηση» που έχει αυτός ο τρόπος εκπαίδευσης. Ακόμη και μεγάλες εταιρίες εκπαιδεύουν τα στελέχη τους με εκπαιδευτικές πλατφόρμες όπως είναι το EDX, το COURSERA και το Udacity. Είναι τέτοια η μαζική συμμετοχή, που τελευταία δημοσιεύτηκε σχετικό άρθρο με θέμα, «Η κρίση στην ανώτατη εκπαίδευση». Να λάβουμε υπόψη εδώ, ότι το ένα τέταρτο του αμερικανικού πληθυσμού, 80 εκατομμύρια άνθρωποι, είναι εγγεγραμμένος σε Κ-12 εκπαίδευση, κολλέγιο, ή μαθήματα για απόφοιτους σχολείων.
Έτσι εξηγείται γιατί οργανισμοί όπως για παράδειγμα η Ακαδημία Khan, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που παρέχει δωρεάν video μαθήματα, δέχτηκε χρηματοδότηση από τον ίδιο τον Bill Gates και έπεσαν πάνω της όλα τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν είναι και λίγο να βοηθάς δωρεάν γονείς που δε θα μπορούσαν να αντέξουν το κόστος ενός ιδιωτικού δασκάλου μαθηματικών που σήμερα εκτιμάται γύρω στα 125 δολάρια την ώρα. Για τους γονείς αυτούς ο Salman Khan, ο αφηγητής των video, είναι ένα πετυχημένο υποκατάστατο αυτού του δασκάλου.
Βέβαια τα video αυτά δέχτηκαν αυστηρή κριτική από εκπαιδευτικούς που αναρωτιούνται αν αυτά τα tutorials είναι πραγματικά το ίδιο καλά, όσο το να έχεις έναν δάσκαλο δίπλα σου. Ο Khan, βέβαια, απαντάει λέγοντας ότι «είμαστε σίγουροι ότι τα video αυτά δε θα λύσουν το πρόβλημα της εκπαίδευσης 100%, απλά βοηθούν με διάφορους τρόπους». Πολλοί μάλιστα υπολογίζουν ότι ο Khan θα πρέπει να δαπανά περίπου 10 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο για τη διαδικασία λήψης όλων αυτών των video που συνοδεύονται τις περισσότερες φορές με αναλύσεις και επιπλέον ασκήσεις. Ο Khan τέλος είπε ότι σε λίγο καιρό θα υπάρχουν δωρεάν μαθήματα, τόσο βελτιωμένα ως προς την ποιότητά τους, που θα είναι εξίσου καλά με αυτά τα μαθήματα που δίνονται επί πληρωμή και που θα μπορούν να τα παρακολουθούν 50 ή 100 μαθητές ταυτόχρονα.
Η ψηφιακή διδασκαλία βέβαια έχει κάποια όρια. Δεν μπορεί ο ψηφιακός μαθητής να δει πώς μυρίζει μια αντίσταση ή πόσο βαρύ είναι ένα αντικείμενο σε σχέση με κάποιο άλλο, ή να πάρει στα χέρια του ένα υγρό σε εργαστήριο βιολογίας ή χημείας. Όμως είναι τέτοιες οι οικονομικές συγκυρίες που ευνοούν τέτοιες προσπάθειες. Πολλοί μάλιστα είναι τόσο αισιόδοξοι για την επιτυχία αυτών των ψηφιακών μεθόδων, που μιλούν ακόμη και για επιρροή στον αριθμό πρόσληψης εκπαιδευτικών. Στο EDX, ο Agarwal λέει, ότι για να διδάξει αναλογικό σχεδιασμό κυκλωμάτων σε 400 φοιτητές στο MIT, χρειάζεται άλλα τρία άτομα ως βασική ομάδα καθώς και τους βοηθούς που χρησιμοποιεί. Με την ψηφιακή πλατφόρμα χειρίζεται τώρα 10.000 σπουδαστές σε απευθείας σύνδεση και θα μπορούσαν να είναι εκατό φορές περισσότεροι.

Πού βρισκόμαστε λοιπόν στην καμπύλη στην online εκπαίδευση; Σύμφωνα με μια μελέτη από το Babson College, ο αριθμός των Αμερικανών φοιτητών που πήραν τουλάχιστον ένα online μάθημα αυξήθηκε από 1,6 εκατομμύρια το 2002 στα 6.100.000 ή περίπου στο ένα τρίτο του συνόλου των φοιτητών κολεγίου, το 2010. Οι ερευνητές, Ι. Elaine Allen και ο Jeff Seaman, έχουν ενδείξεις ότι ο ρυθμός αύξησης των online μαθημάτων μπορεί να αρχίσει να επιβραδύνει. Αλλά η μελέτη τους δεν προβλέπει την είσοδο πανεπιστημίων σε online εκπαίδευση τουλάχιστον για φέτος. Υπάρχει βέβαια το Coursera, μια συμμαχία μεταξύ του Στάνφορντ και δύο δωδεκάδων άλλων σχολείων, που ισχυρίζεται ότι είχε εγγραφές 1,5 εκατ. φοιτητών.
Ακόμα κι αν μόνο ένα μικρό κλάσμα από αυτούς ολοκληρώσει πραγματικά μια κατηγορία μαθημάτων, αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε για το πώς online δωρεάν, υψηλής ποιότητας παιδεία, θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο. Τα βίντεο του Khan είναι δημοφιλή στην Ινδία, και οι πηγές του δείχνουν ότι το 60 τοις εκατό των εγγραφών (sign-up) τους είναι άτομα από έθνη που κυριολεκτικά διψούν για γνώση όπως η Βραζιλία και η Κίνα. Εδώ βέβαια τίθεται και ένα άλλο ερώτημα. Θα δίνουν αντικειμενική γνώση οι εκπαιδευτικοί μέσω web ή θα θεωρήσουν το διαδίκτυο ως όπλο στα χέρια τους, για να διαδίδουν διάφορες ιδέες; Μήπως ακόμη και οι κυβερνήσεις θα φοβούνται να λογοκρίνουν αυτούς τους εκπαιδευτικούς;
Τελικά θα τα καταφέρουν οι εμπλεκόμενοι να δημιουργήσουν κάτι πραγματικά διαφορετικό; Αν το κάνουν, θα έχουμε και την απάντηση στο ερώτημά μας: «ΝΑΙ, η ηλεκτρονική μάθηση, θα είναι η πιο σημαντική καινοτομία στην εκπαίδευση τα τελευταία 200 χρόνια».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s